Försäkringskassan - får man inte bli gravid???

Ett mycket bra gäng på introduktionskursen på jobbet i går kväll. Engagerade och intresserade =) Hur bra grupp man än har och hur kul det än är så är man ganska slut i huvudet när kursen är slut. Jobbade 8-20. Först en massa körlektioner och sen 3,5 timmars kurs... Brukar visa den här på introkurserna:



Crazy driver. Ibland är turen med en... Men kolla i gröna trafikljuskorsningar ändå.


Återigen förundras man över försäkringskassan. Har själv haft mina duster med dom om min nacke. Blev sjukskriven av min läkare igen för ett par år sedan utan diskussion då han tyckte att det är bättre att jag jobbar lite mindre än heltid än sliter ut mig och inte kan jobba alls. Han tyckte det var solklart (har dessutom en invaliditet på en viss procent enligt läkaren som försäkringsbolaget anlitade efter olyckan som pajade min nacke). Försäkringskassan sa blankt nej till ersättning. Trots att det tidigare inte varit något problem. Bråkade med dom ett tag, men tröttnade (för man orkar inte...) och gick ner i arbetstid istället. Påverkar ju ekonomin, men vad gör man när heltid inte funkar?
Har dom senaste dagarna läst om gravida som inte får ersättning - man hävdar från FKs sida att "fysiologiska förändringar i samband med havandeskap betraktas inte som sjukdom". Nehej, men hur ska man tänka då? Att om man inte har råd att vara hemma, i värsta fall flera månader, utan lön så får man se till att inte skaffa några ungar?

Äntligen verkar någon med viss makt säga ifrån. DO stämmer försäkringskassan - i de här fallen för könsdiskriminering. Hoppas att det ger resultat. Jag förstår att FK har problem med folk som fuskar, men det ska inte drabba dom som verkligen är sjuka/skadade eller av annan fysisk/psykisk anledning inte kan jobba. Man får helt enkelt lösa fuskandet på annat sätt - kanske med bättre utbildad personal och bättre utredningar??? Eller är det så att man inte får vara sjuk i det här landet? Är det bara dom som är fullt friska och kan jobba 100% som är något värda?

Frågade idag på KMTI om dom trodde att yoga skulle va nåt för mig och min nacke/rygg. Är lite sugen på att testa det - har aldrig provat nåt sånt. Yogatjejen hade hört både och om yoga och rygg. En del tycker det funkar jättebra och att dom får mindre ont och en del funkar det inte alls för. Ska försöka få med mig någon och prova... En av kollegorna på jobbet har jag försökt lura med, men nu börjar han hota med att ha batikfärgad tröja och virkad mössa. För att komma i stämning lixom... Hjälp :/

Kommentarer
Postat av: Jennie

Mmm.. inte ska det va lätt inte.. tur att man är klar med att va gravid ;-)

2009-05-20 @ 20:10:50
URL: http://flowie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0