Nyktert? Kanske färgad...

Shit - jag måste ha tampat några på tårna. Ber om ursäkt för det i så fall... Några ytterligare tankar innan jag släpper detta ämne (ska hålla mig till jobbet på jobbet, tror jag!)

Jo, jag läste hela artikeln och jag tycker fortfarande att det INTE är okej att dricka alkohol och köra bil. Har läst olycksutredningar där dödsolyckan orsakats av en förare som haft 0,2 promille eller strax däröver.
Sen tycker jag att det inte bara handlar om dödsolyckor (som Anders, mfl har helt rätt i ofta handlar om högre promillehalter), utan också om de olyckor där människor "bara" blir skadade (ofta svårt). Människor får men för livet...
Räknas inte den statistiken? Är det okej att köra med "lite" alkohol i kroppen bara man inte dödar nån?
Dessutom ska man nog tänka på detta också:

Kritiska Situationer

Rattfylleri leder inte alltid till olyckor. Däremot ökar risken för olyckor, eftersom den alkoholpåverkade inte klarar de kritiska situationer som kan uppstå. Det räcker inte att köra extra försiktigt. Kritiska situationer kan alltid uppstå, som att en älg eller ett barn plötsligt dyker upp framför bilen. Även låga promillenivåer kan medföra att föraren inte klarar situationen och att en olycka inträffar. Praktiska körförsök visar att förares förmåga att klara situationer som kräver plötsliga undanmanövrer är klart försämrad redan vid 0,2-0,3 promille.
Källa: vv.se/ddd



Anders skriver på sin blogg att jag inte ser nyktert på detta. Nej, jag kanske är färgad av mitt arbete och av att en av mina kompisar skadats svårt av en rattfyllerist. Min kompis förlorade även sin flickvän i olyckan.

Många tar i denna debatt också upp att det är så mycket annat som orsakar olyckor - SMS:ande i bilen, trötthet (som är en mycket större olycksorsak än vi tror), stress, äldre bilförare, buskörning osv... Och ja - det är helt klart orsak till att människor dör i trafiken, MEN vi kan inte "gömma" rattfylleri bakom kommentarer som "det är ju lika farligt att köra trött". Vi måste göra något åt båda.
Och när vi ändå är inne på det - det är ju inte så att vi inte har några lagar mot att köra trött, sjuk eller påverkad av något annat, som folk ibland verkar tro. Hur man följer lagen är en helt annan sak (som med alla andra lagar) - men den finns:

§ Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt. Trafikförordningen 1998:1276


Uppskattar att några blev upprörda i alla fall, för det får ju åtminstone igång en diskussion. Hoppas att besöket på Don't Drink and Drive gav er något också.

En positiv grej: Vi ligger bra till i statistiken över dödade i trafiken i år. Kolla här. Hoppas att vi håller oss i skinnet resten av året (och alla efterföljande år, förstås), så att det fortsätter så.

Kommentarer
Postat av: Sam

Vettigt skrivet.

2009-11-04 @ 16:05:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0