Hannah Graaf och jag?

Det här med bloggar. Det kan tyckas va en fluga och nåt som alla gör just nu. Det kanske stämmer. Kanske går det över, kanske är det våra "nya" krönikor i ett uppdaterat format.
Varför man bloggar finns det säkert hundratals anledningar till. Nån vill synas, nån vill dela med sig, nån vill tjäna pengar, nån vill bekräftas, nån vill föra fram sina åsikter, nån vill marknadsföra, nån vill bara skriva...
Jag gillar bloggar. Jag gillar att läsa dom (följer några stycken) och att själv skriva. Jag (som vägrar Facebook...) tycker att det är ett bra sätt att hålla kontakt med vänner långt borta och jag tycker att det är kul att uttrycka mig med små texter.

Det roligaste med att läsa bloggar är att man upptäcker så många nya sidor av folk. Både dom man känner och eventuella "kändisar". De flesta bloggar jag följer är vänner/bekanta och då upptäcker man oanade talanger, kan jag säga! Dessutom får man ta del av personens tankar/funderingar/känslor på ett annat sätt än i ett samtal. Det är skillnad på att prata och skriva. Och vi slutar ju inte prata bara för att vi skriver =)

Vad gäller kändisbloggarna så hade någon av våra kära kvällstidningar detta på tapeten för ett tag sedan. Minns inte i vilken form och vem som skrev, men det gick ut på att alla kändisar hänger ut sitt liv på en blogg till allas beskådan och att det var snudd på världen undergång. Då undrar jag i mitt stilla sinne - är det någon skillnad på VEM som bloggar? Är det värre att Hannah Graaf (en av mycket få kändisbloggar jag läser) bloggar än att jag gör det? För att hon är känd? Vi gör ju samma sak på samma villkor. Väljer själva hur mycket vi lämnar ut av våra liv. Den som vill får läsa, den som inte vill slipper.
Kanske, kanske är det till och med så att media är en liten del av orsaken till att "kända människor" bloggar. Det skrivs så mycket om dom i tidningarna att dom tillslut kanske känner "Jag skriver själv så blir det åtminstone sant". Vad vet jag?

Nu är klockan läggdags för länge sedan, men kanske kollar jag på Seinfeld en stund =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0