Däck

Nu är det däckbytardags. Ska försöka åka ut till Väse och vår däckkille (som för övrigt är en kompis som jag känt så länge jag kan minnas) imorgon. Det är så bekvämt att låta honom skifta däck och förvara däcken vi inte använder. Han är väldans duktig på det där med däck, så man vet dessutom att man får bra grejer när man behöver köpa nytt.

Varenda år är det ju också en evig diskussion kring det där med vinterdäck och dubb eller inte. Har haft en på jobbet idag... Jag kör friktionsdäck (utan dubb, alltså) hemma och dubb på jobbet. Ser egentligen inga större fördelar med dubbdäck där vi bor och åker. Dubb är bättre än friktion på hårt packad snö och på is, men annars är friktionsdäcken minst lika bra (och ibland lite till). På barmark kan man till och med få längre bromssträcka med dubb. Dessutom river de upp massor av cancerframkallande partiklar från vägbanan och för ett väldans oväsen. Förstår däremot dom som åker mycket på riktiga vintervägar - då känns dubb vettigt. Ja, ja... Det viktiga är i alla fall att skiftar däck vinter/sommar. Gummiblandningen i sommar- och vinterdäck är olika för att passa till temperaturen - mjukare gummi i vinterdäck och hårdare i sommardäck. Ett vinterdäck bli alltså för mjukt på sommaren och ett sommardäck blir stenhårt på vintern  - i båda fallen ger det kasst väggrepp. Ni får fundera själva på hur man skulle få till ett gummi som funkar året runt... Finns några stackare som fått för sig att åka på dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) året runt bara för att man får. Tokidiotiskt.


Söt, rund kille

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0