Det värsta som kan hända är inte en poliskontroll

Christer Sandelin har åkt fast för rattfylla, skriver Expressen idag. När han stoppades efter lunch hade han 0,24 promille alkohol i blodet och säger att han druckit dagen innan. Om detta är sant så måste han ha druckit rätt rejält... Han skulle tydligen hämta barnen senare på eftermiddagen och säger "Självklart skulle jag aldrig sätta mig i bilen tillsammans med dem om jag trodde att jag hade för mycket alkohol i kroppen. Aldrig. Då hade alkoholen säkert hunnit gå ur helt också." Eh... va??? Han skulle inte sätta sig i bilen med barnen om han hade FÖR MYCKET alkohol i kroppen??? Men lite är okej då eller? För mig är det självklart att man inte har NÅGON alkohol i kroppen när man kör bil och det borde det vara för honom också om han är rädd om sina barn.


Sedan säger han att han lärt sig en läxa. "Man ska inte köra bil om man ens misstänker att man ligger i gränslandet för det här." I Aftonbladet står det: "Hade jag bara väntat en kvart till så skulle nog inte mätaren ha gett utslag, säger han ångerfullt."  My ass, säger jag då. Om man inte fattar att man ska va spik nykter när man kör bil så har man inte lärt sig en läxa. Samma sak gäller om man inte fattar att man är en lika dålig bilförare dagen efter trots att promillen har gått ur blodet. Har man partajat ordentligt så ställer man bilen dagen efter. Punkt slut. Det handlar inte om att "inte komma över gränsen", det handlar om att vara en säker förare. Det är man inte med alkohol i blodet eller när man är bakfull.



Det är inte konstigt att det dör mer än 125 människor i trafiken varje år på grund av rattfylleri när folk inte har mer vett än så här. 125 människor som med största sannolikhet hade varit i livet om det inte hade varit för alla som kör berusade.

Det värsta som kan hända är inte en poliskontroll...

Kommentarer
Postat av: Martin

Jävligt bra skrivet!

2010-10-06 @ 16:55:54
Postat av: Sofia

Han verkar ju inte klok den där Sandelin... Tur att polisen tog han!

2010-10-07 @ 11:01:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0